Ομιλία του Βασίλη Καραχάλιου, Διευθυντή
Πωλήσεων ΝΑ Ευρώπης της Louis Hellenic Cruises sτο Συνέδριο στην
Κέρκυρα, σχετικά με την κρουαζιέρα και τις τοπικές κοινωνίες.
“Το θέμα στο οποίο θα ήθελα να αναφερθώ, σεβόμενος τον πολύτιμο χρόνο
σας, είναι για την κρουαζιέρα ως πυλώνας τοπικής ανάπτυξης, η οποία μέσω
της Louis Hellenic Cruises την οποία και εκπροσωπώ, προσπαθεί εδώ και
τουλάχιστον 20 χρόνια να προωθήσει σε εθνικό, τοπικό και ευρωπαϊκό
επίπεδο.
Επιτρέψτε μου όμως, για όσους τυχόν δεν γνωρίζουν, μία σύντομη
παρουσίαση του Ομίλου Louis. Σήμερα, ο Όμιλος Louis είναι ένας από τους
μεγαλύτερους τουριστικούς ομίλους στην περιοχή της Μεσογείου, με
παράδοση 77 ετών στο χώρο του τουρισμού, διαθέτοντας 19 ξενοδοχεία
τεσσάρων και πέντε αστέρων στην Ελλάδα και την Κύπρο και 7
κρουαζιερόπλοια.
Με τα κρουαζιερόπλοια της εταιρείας μας μεταφέρονται ετησίως
περισσότεροι από 300,000 επιβάτες, γεγονός που μας κάνει υπερήφανους
αφού κάθε χρόνο επιλέγουν να ζήσουν την εμπειρία της κρουαζιέρας μαζί
μας στην Ελλάδα και στον ευρύτερο χώρο της Μεσογείου. Ένα άλλο γεγονός
που μας κάνει περήφανους είναι ότι εδώ και είκοσι χρόνια τα
κρουαζιερόπλοια της εταιρείας μας επισκέπτονται τον εξαιρετικό προορισμό
της Κέρκυρας, με λιμάνια αφετηρίας τον Πειραιά, τη Λεμεσό, τη Γένοβα
και τη Μασσαλία. Επιπλέον σημαντικό γεγονός είναι ότι φέτος το ναυλωμένο
μας πλοίο στην Thomson το ‘Thomson Majesty’ ξεκινά κρουαζιέρες από την
Κέρκυρα (home porting), φέροντας τουρίστες από την Ευρώπη και μάλιστα
υλοποιώντας και πρόγραμμα ‘Cruise and Stay’ δηλαδή συνδυασμός
κρουαζιέρας και διακοπών στο νησί.
Για να έρθω στο θέμα μας όμως, η κρουαζιέρα είναι πράγματι ένας
πολυδιάστατος και δυναμικός κλάδος τουρισμού που αν μπει σε σωστές
βάσεις και με τις κατάλληλες υποδομές, συμβάλλει σε καθοριστικά στην
τόνωση και την ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας σε όλους τους τομείς. Πιο
συγκεκριμένα συμβάλλει στην:
• Ενθάρρυνση επιχειρηματικού πνεύματος. Προώθηση της ανάπτυξης και της δημιουργίας νέων επιχειρήσεων
• Ανάδειξη και εκμετάλλευση των τοπικών πόρων
• Δημιουργία δικτύων συνεργασίας (clusters) μεταξύ ατόμων και φορέων για το συντονισμό των ενεργειών τους
H Ελλάδα ανήκει ως γνωστόν στους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας,
λόγω της απαράμιλλης ομορφιάς και της μοναδικής κληρονομιά της. Εδώ όμως
θα πρέπει να επισημανθεί ότι η ιστορία, ο πολιτισμός και η φυσική
ομορφιά των προορισμών αποτελούν σίγουρα τα μεγαλύτερα κίνητρα επίσκεψης
επιβατών κρουαζιέρας, αλλά αυτό δεν αρκεί, όπως σας έδειξα ενδεικτικά
στους πίνακες της παρουσίασής για τα κριτήρια επιλογής μίας εταιρείας
κρουαζιέρας. Χρειάζεται και η κατάλληλη προώθηση και προβολή ενός
προορισμού.
Και πως θα γίνει αυτό? Με συστηματική προσπάθεια, γνώση, στρατηγικό
πλάνο και συγκεκριμένη στόχευση. Και τι εννοώ με αυτό? Εννοώ ότι οι
τοπικοί φορείς (ειδικά οι υπεύθυνοι από τον Οργανισμό Λιμένος και του
γραφείου τουρισμού του Δήμου) πρέπει να αποκτήσουν γνώση και εξειδίκευση
στη βιομηχανία της κρουαζιέρας. Η γνώση είναι αυτή που μπορεί να
διαφοροποιήσει, να κάνει τη μεγάλη διαφορά σε τοπικό επίπεδο και να
οδηγήσει σε περιφερειακή οικονομική ανάπτυξη και απτά οικονομικά οφέλη.
Πιο συγκεκριμένα, θεωρώ ότι θα πρέπει να εξεταστούν και να μελετηθούν σε
τοπικό επίπεδο οι οικονομικές επιπτώσεις της κρουαζιέρας ώστε να
αναδειχθεί περισσότερο ο ρόλος της για την τοπική οικονομία και
κοινωνία. Στη συνέχεια θα πρέπει να χαρτογραφηθεί το προφίλ του επιβάτη
κρουαζιέρας και να γίνει στόχευση σε συγκεκριμένες αγορές. Επιπλέον, να
καταγραφούν και να αναλυθούν οι ‘πηγές εισόδων’ για την τοπική
κοινωνία, δηλαδή τα έξοδα που πραγματοποιεί ο επιβάτης κρουαζιέρας στα
λιμάνια προσέγγισης (τι και πού ξοδεύει), καθώς και τα έξοδα που
πραγματοποιεί το πλήρωμα, πιθανή τροφοδοσία των κρουαζιεροπλοίων, ακόμα
και επισκευές ή προμήθεια υλικών.
Χωρίς να σας κουράσω θα σας παραθέσω μερικά ενδιαφέροντα πρόσφατα
στοιχεία από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κρουαζιέρας από τη Μελέτη για την
επίπτωση της κρουαζιέρας στην οικονομία της Ευρώπης.
€ 6,4 δισ. ευρώ για τρόφιμα και υποστήριξη της λειτουργίας της
κρουαζιέρας ( € 550 εκ σε προμήθειες που καταναλώθηκαν στα
κρουαζιερόπλοια από ευρωπαϊκά εργοστάσια φαγητού και ποτών, ενώ
εκτιμάται ότι 900 εκατ ευρώ καταβλήθηκαν ως προμήθεια σε ταξιδιωτικά
γραφεία. Τα κρουαζιερόπλοια ξόδεψαν € 1,45 δισ. σε οικονομικές και
επιχειρηματικές υπηρεσίες που περιλαμβάνουν ασφάλεια, διαφήμιση,
επισκευές και άλλες υπηρεσίες
€ 3,4 δισ.από έσοδα που προέρχονται από επιβάτες και το πλήρωμα (τα
έσοδα από τους επιβάτες περιλαμβάνουν τις εκδρομές, τη διαμονή πριν και
μετά την κρουαζιέρα σε ξενοδοχεία, τα αεροπορικά ταξίδια και άλλα
εμπορεύματα τόσο στα λιμάνια έναρξης και επιβίβασης όσο και στα λιμάνια
που επισκέπτονται. Τα έσοδα από το πλήρωμα επικεντρώνονται κυρίως στα
έξοδα από το λιανικό εμπόριο, τρόφιμα και ποτά
Εξαιρουμένων των αεροπορικών εξόδων κάθε επιβάτης δαπανά 74 € στους προορισμούς επιβίβασης
Κατά μέσο όρο ένας επιβάτης κρουαζιέρας δαπανά επιπλέον περίπου € 62 σε κάθε λιμάνι προσέγγισης / επίσκεψης
Το πλήρωμα σε κάθε λιμάνι δαπανά περίπου ανά άτομο και κατά μέσο όρο € 21
Αφού λοιπόν μελετήσουμε και αποσαφηνιστεί τι θέλουμε και τι προσδοκούμε,
εκείνο που είναι αναγκαίο είναι η εκπόνηση προγράμματος προώθησης και
πλάνου marketing του προορισμού, όπως ενδεικτικά η συμμετοχή σε διεθνώς
αναγνωρισμένες εκθέσεις του χώρου καθώς και οργάνωση επαφών με στελέχη
εταιριών κρουαζιέρας, για να τους εκτεθούν τα πλεονεκτήματα του
προορισμού.
Τίποτα από όλα αυτά όμως δεν θα μπορεί να έχει τελικά αποτέλεσμα αν δεν
αποσαφηνιστεί ποιοι «εμπλέκονται» στον ‘κύκλο της κρουαζιέρας’ και είναι
αναγκαίο να συνεργαστούν με κοινό στόχο και όραμα και ένα κεντρικό
συντονιστή. Ενδεικτικά αναφέρω:
o Μεταφορές (ταξί, λεωφορεία, ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα)
o Ταξιδιωτικοί πράκτορες
o Ξενοδοχεία
o Μουσεία - Αξιοθέατα – Τέχνες – εκδηλώσεις –
o Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο (Καταστήματα – εστιατόρια -είδη ένδυσης)
o Συνεταιρισμοί που πρωωθούν τοπικές σπεσιαλιτέ και προϊόντα
Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω την πρωταρχική σημασία της εικόνας ενός
προορισμού, της καλής φήμης, της ασφάλειας, της ηρεμίας, της
καθαριότητας τις υποδομές (λιμάνια, οδικό δίκτυο, αεροδρόμιο) και της
συχνής αεροπορικής σύνδεσης. Οι ευχαριστημένοι επιβάτες ενός προορισμού
κρουαζιέρας γίνονται «πολλαπλασιαστές» του θετικού μηνύματος και
ουσιαστικά ωθούν τη ζήτηση ενός προορισμού και με τη σειρά τους οι
εταιρείες το προωθούν και το εντάσσουν στα δρομολόγιά τους.
Επομένως, η κρουαζιέρα είναι ένας σημαντικός πυλώνας οικονομικής
ανάπτυξης, έχει πράγματι πολύ θετικές προοπτικές αρκεί όλοι να
συνειδητοποιήσουν τα οφέλη τόσο σε τοπικό όσο και σε εθνικό επίπεδο και
να υπάρξει κοινή στρατηγική και κοινό όραμα ανάπτυξης.