18 Σεπ 2014

Χριστίνα Θεοδωρίκα: Ποια είναι η σιδηρά κυρία του λιμανιού

Ενα πρωινό του χειμώνα του 2006 η σύζυγος του Δημήτρη Θεοδωρίκα, του ανθρώπου που μετέτρεψε τον Πειραιά σε βασικό μεταφορτωτικό κέντρο κοντέινερ της Μεσογείου, κατέβηκε στα κεντρικά γραφεία της Mediterranean Shipping Company Greece.  Η Χριστίνα Θεοδωρίκα είχε αποφασίσει να συνεχίσει το δημιούργημα του συζύγου της, που επάξια είχε ονομαστεί «Mr Container της Ελλάδας».
Η εμπλοκή της στην επιχειρηματική του δραστηριότητα μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν ανύπαρκτη. Από εκείνο το μουντό και κρύο πρωινό ως την προηγούμενη εβδομάδα, οπότε οι πρώτες σελίδες των οικονομικών εφημερίδων και των ειδησεογραφικών sites δημοσίευσαν φωτογραφίες από το μεγαλύτερο φορτηγό πλοίο (container-ship) που έχει ιστορικά προσεγγίσει ελληνικό λιμάνι, το «MSC London», έχουν περάσει 8 ολόκληρα χρόνια. H MSC Geneva, για όσους δεν γνωρίζουν, είναι μία από τις δύο μεγαλύτερες σε μέγεθος εταιρείες μεταφοράς κοντέινερ του κόσμου με έδρα την Ελβετία.
Τι συνέβη πριν από 8 χρόνια
Η ιστορία της κυρίας Θεοδωρίκα είναι σχεδόν μυθιστορηματική. Με τον σύζυγό της γνωρίστηκαν σχεδόν πριν από 30 χρόνια. Ο Δημήτρης Θεοδωρίκας σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στο Πάντειο Πανεπιστήμιο και Νομικά στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας. Αποφοίτησε από τη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων ως σημαιοφόρος οικονομικός του Πολεμικού Ναυτικού, όπου υπηρέτησε μέχρι και το 1975.  Στη συνέχεια άρχισε να εργάζεται σε διάφορα ναυτιλιακά γραφεία, ενώ αργότερα άνοιξε τη δική του δουλειά στον χώρο των μεταφορών με δανεικά το εφάπαξ του πατέρα του.
Τo 1985 παρουσίασε τον Πειραιά ως ιδανικό γεωγραφικό κόμβο για τη συγκέντρωση και τη διανομή φορτίου στη ναυτιλιακή εταιρεία Norasia.  Η πρότασή του γίνεται αποδεκτή από τη Norasia και αρχίζει να υλοποιείται. Ωστόσο το μεγάλο βήμα έγινε το 1994, όταν οι δρόμοι του Τζιανλουίτζι Απόντε, προέδρου της Mediterranean Shipping Company Geneva, και του Δ. Θεοδωρίκα συναντήθηκαν. Εκείνη την εποχή η MSC ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη εταιρεία μεταφοράς κοντέινερ στον κόσμο είχε ιδρυθεί λίγα χρόνια νωρίτερα από τον Ιταλό εφοπλιστή.

Το 1997 ο Απόντε θεωρεί ευρηματική την πρόταση του δαιμόνιου επιχειρηματία να συνάψει σύμβαση με τον ΟΛΠ για χρησιμοποίηση του λιμανιού του Πειραιά ως hub port της Μεσογείου, και γίνεται αποδεκτή. Αποτέλεσμα είναι ο Πειραιάς μέσα σε λίγα χρόνια να καταστεί κέντρο των δραστηριοτήτων της MSC Geneva στη λεκάνη της Μεσογείου. Αυτομάτως το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με τη βοήθεια της MSC, εντάχθηκε στη λίστα των 50 μεγαλύτερων διαμετακομιστικών κέντρων στον κόσμο. Κατέχοντας πλέον ο Πειραιάς αυτή τη θέση, αποτέλεσε πόλο έλξης για παγκόσμιους διαχειριστές λιμένων, με αποτέλεσμα το σημερινό διαμορφωμένο επιχειρησιακό περιβάλλον. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 1999 η ελληνική εταιρεία αντιπροσώπευε το 55% της συνολικής κίνησης κοντέινερ του λιμανιού.
Τα χρόνια περνούσαν και η εταιρεία πήγαινε καλά. Ο Δ. Θεοδωρίκας όμως αρρωσταίνει. Γίνονται οι απαραίτητες θεραπείες και οι γιατροί τον διαβεβαιώνουν ότι ξεπέρασε το πρόβλημα. Η οικογένεια παίρνει βαθιές ανάσες, αλλά όχι για πολύ. Δυστυχώς στις αρχές του 2006 φεύγει από τη ζωή αφήνοντας πίσω του δύο ανήλικα κορίτσια. Το σοκ για τη σύζυγό του ήταν μεγάλο.  Ωστόσο, αντίθετα με άλλες περιπτώσεις, η ίδια αποφασίζει εν μια νυκτί ότι πρέπει να συνεχίσει την επιτυχημένη μέχρι τότε πορεία της εταιρείας, κάτω από τις τόσο απρόσμενες και τραγικές συνθήκες που προέκυψαν. Περιθώρια για λάθη δεν υπάρχουν. Η σκέψη να τα παρατήσει δεν πέρασε ούτε στιγμή από το μυαλό της. Ετσι, ένα χειμωνιάτικο πρωινό κατεβαίνει στο λιμάνι του Πειραιά στην Ακτή Ποσειδώνος. Στον 7ο όροφο των γραφείων ενημερώνει τους συνεργάτες της ότι θα συνεχίσει η ίδια ως πρόεδρος της MSC Greece. Εως εκείνη τη στιγμή η ίδια δεν γνώριζε το αντικείμενο.
«Παρά το γεγονός ότι δεν ήμουνα μέσα στη δουλειά, δεν σκέφτηκα ποτέ ότι θα μπορούσε να σταματήσει η επιτυχημένη πορεία της εταιρείας. Είχα χρέος να συνεχίσω τον πρωταγωνιστικό ρόλο της MSC Greece στον τομέα που δραστηριοποιείται για να δικαιώσω τον μεγάλο οραματιστή, τον ιδρυτή της Δημήτρη», λέει σήμερα η ίδια σε μια εκ βαθέων συνέντευξη που έδωσε στο «ΘΕΜΑ». Με την αμέριστη συμπαράσταση και τη στήριξη του ιδιοκτήτη της μητρικής εταιρείας Τζ. Απόντε, «ενός μοναδικού ανθρώπου», όπως η ίδια τον χαρακτηρίζει, και με τη βοήθεια των στενών συνεργατών του συζύγου της, αλλά και του προσωπικού, που συνέχισε να ασκεί τα καθήκοντά του με την ίδια υπευθυνότητα και αφοσίωση, αρχίζει να κολυμπάει στα βαθιά νερά του Πειραιά.
«Ο ιδρυτής και βασικός μέτοχος της μητρικής εταιρείας στην Ελβετία, εφοπλιστής Τζ. Aπόντε, στάθηκε από την πρώτη στιγμή δίπλα στην οικογένειά μου και τον ευχαριστώ γι’ αυτό», εξηγεί η ίδια. Μιλάει με θαυμασμό και συγκίνηση για εκείνον αφού, όπως λέει, «ο Τζ. Aπόντε, ο οποίος εκτός του ότι συγκαταλέγεται μεταξύ των πλέον επιτυχημένων επιχειρηματιών του κόσμου, αφού η MSC κατέχει τη 2η θέση στην παγκόσμια αγορά μεταφοράς κοντέινερ, διεκδικεί επάξια και τον σπάνιο στις μέρες μας τίτλο του μοναδικού ανθρώπου, του ανθρώπου που προσέφερε απλόχερα την πολύτιμη συμπαράστασή του στην MSC Greece και σε εμένα προσωπικά, την αγάπη του και την εμπιστοσύνη του, καθώς και τη στήριξή του στη διάρκεια της προσωπικής μου οδύνης».Τα πρώτα χρόνια δεν είναι ανέμελα. Ο πόλεμος που δέχτηκε από ανταγωνιστές της ήταν μεγάλος, με ανοιχτή ακόμη την υπόθεση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
«Μετά από αρκετά χρόνια η απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού μάς δικαίωσε. Εδώ και χρόνια άλλωστε τον Πειραιά τον χρησιμοποιούν και άλλες εταιρείες ως μείζον κέντρο μεταφόρτωσης. Απαίτησαν λοιπόν και συνήψαν συμφωνία με τους ίδιους όρους για τους οποίους εμείς τότε είχαμε κατηγορηθεί», λέει ιδιαίτερα ικανοποιημένη.  Η «σιδηρά κυρία» του λιμανιού αποδεικνύεται σκληρό καρύδι. Καταφέρνει να σταθεί όρθια.
Υπερνικά τα εμπόδια που της βάζουν οι ανταγωνιστές και όσοι θέλουν να πάρουν τη δουλειά που έχτισε ο Δ. Θεοδωρίκας. «Τότε έλεγαν ότι χωρίς τη φυσική παρουσία του ιδρυτή της MSC Greece θα έπαυε η εταιρεία να πρωταγωνιστεί στο λιμάνι του Πειραιά. Φυσικά όλοι διαψεύστηκαν», επισημαίνει η κυρία Θεοδωρίκα. Το πάθος της να κρατήσει ζωντανό το δημιούργημα του συζύγου της λειτούργησε καταλυτικά, δίνοντάς της δύναμη, κουράγιο και θάρρος να συνεχίσει. «Επρεπε με κάθε τρόπο να διαψευστούν οι Κασσάνδρες, ότι χωρίς τη φυσική παρουσία του ιδρυτή της MSC Greece Δ. Θεοδωρίκα θα έπαυε η εταιρεία να πρωταγωνιστεί στο λιμάνι του Πειραιά. Οφειλα λοιπόν να συνεχίσω», συμπληρώνει.
Αλλά δεν είναι μόνο η δουλειά. Στο σπίτι στη Γλυφάδα υπάρχουν δυο κορίτσια, η Ελένη και η Βαρβάρα (σήμερα 22 και 15 χρόνων αντίστοιχα). Οταν χάθηκε ο Δ. Θεοδωρίκας η Ελένη ήταν 14 ετών και η Βαρβάρα 7. Το σοκ για τα κορίτσια ήταν μεγάλο. Η ζωή της κυρίας Θεοδωρίκα έχει πλέον αλλάξει, καθώς εργάζεται από το πρωί ως το βράδυ, προσπαθώντας παράλληλα να ανταποκριθεί καθημερινά και στις απαιτήσεις που έχουν τα κορίτσια στην τρυφερή αυτή ηλικία. Τα Σαββατοκύριακα είναι δικά τους!

Παρά την τάση της εποχής, η Ελένη δεν φεύγει στο εξωτερικό για σπουδές αλλά φοιτά στο Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης της Νομικής Σχολής στην Αθήνα και κάνει το μεταπτυχιακό της MBA στο Imperial College London. Η γνώμη της, σε αντίθεση με πολλούς Ελληνες, δεν είναι αρνητική για την εκπαίδευση στην Ελλάδα. Θεωρεί τα ελληνικά ΑΕΙ (με τα όποια προβλήματά τους) αντάξια πολλών καλών πανεπιστημίων στο εξωτερικό.
Σήμερα, μετά από 8 χρόνια στο τιμόνι της εταιρείας, η κυρία Θεοδωρίκα έχει κάθε λόγο να νιώθει ικανοποιημένη.
Από τον 7ο όροφο του κτιρίου όπου βρίσκεται το γραφείο της και κοιτώντας την ίδια θέα του λιμανιού που ο Δ. Θεοδωρίκας αντίκριζε κάθε πρωί σχεδιάζοντας την επιτυχημένη πορεία της MSC Greece, η σύζυγός του κάνει έναν απολογισμό του έργου της, επισημαίνοντας ότι «παραμένουμε ο ισχυρότερος χρήστης στο λιμάνι αφού διακινούμε πάνω από το 50% του συνολικά διακινούμενου φορτίου», εκφράζοντας παράλληλα την αισιοδοξία της για το μέλλον αφού, όπως λέει, «το πάθος και ο επαγγελματισμός που χαρακτηρίζει το στελεχιακό δυναμικό της MSC θα παίξουν καταλυτικό ρόλο στην κοινή μας προσπάθεια, πετυχαίνοντας ικανοποιητικά αποτελέσματα και για τις επόμενες χρονιές, καθώς πιστεύω ότι το κλειδί της εταιρικής επιτυχίας είναι ο παράγοντας άνθρωπος. Στόχος μας είναι να διασφαλίζουμε πάντα την εταιρική μας κουλτούρα και να διατηρήσουμε τη σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης με τις ελληνικές εισαγωγικές, εξαγωγικές και διαμεταφορικές επιχειρήσεις που συνεργαζόμαστε, διατηρώντας ταυτόχρονα την υπεροχή της MSC στην ελληνική αγορά».
Σήμερα, ο ναυτιλιακός κολοσσός του Τζ. Απόντε αναδεικνύεται στον μεγαλύτερο διαχρονικά μεταφορέα και παίκτη του Πειραιά.
H MSC Hellas διακίνησε το 2013 συνολικά και από τα δύο τέρμιναλ πάνω από 1.300.000 κοντέινερ. Ειδικότερα, μετέφερε περίπου 550.000 κοντέινερ από τον προβλήτα του ΟΛΠ και 700.000 κοντέινερ από τον προβλήτα του ΣΕΠ. Ουσιαστικά η MSC κάλυψε το 85% του φορτίου του ΟΛΠ και το 45% με 50% των διακινηθέντων κοντέινερ του ΣΕΠ.
Η ενίσχυση της σημαντικής παρουσίας της MSC σε συνδυασμό με τη μετακίνηση φορτίων από τα ιταλικά λιμάνια, αλλά και από τα λιμάνια του Πορτ Σάιντ της Αιγύπτου, επανακαθόρισαν τον λιμένα του Πειραιά σε βασική θαλάσσια πύλη της Ευρώπης.  Το εμπορικό λιμάνι του Πειραιά (ΟΛΠ και ΣΕΠ) βελτίωσε τη διεθνή θέση του το 2011 στον παγκόσμιο χάρτη, ανεβαίνοντας από την 93η θέση στην 76η, αυξάνοντας σημαντικά τη διακίνηση φορτίων.
«Σήμερα η MSC έχει πάνω από 90 αφίξεις πλοίων της μηνιαία στον Πειραιά», εξηγεί η κυρία Θεοδωρίκα. Σημαντική είναι επίσης η παρουσία της MSC στον χώρο της κρουαζιέρας, καθώς είναι η 3η μεγαλύτερη εταιρεία στον κόσμο. Ο στόλος της αριθμεί 12 υπερσύγχρονα κρουαζιερόπλοια τελευταίας γενιάς. Με παραπάνω από 230 προσεγγίσεις στα ελληνικά λιμάνια, η MSC Cruises επιβεβαιώνει το ενδιαφέρον και την προσήλωσή της στην ελληνική αγορά της κρουαζιέρας, εξασφαλίζοντας προφανή οφέλη για τον ελληνικό τουρισμό, συντελώντας έτσι στην ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Πρόσφατα, το διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΠ Α.Ε. απένειμε τιμητική διάκριση στην MSC Greece, ανάμεσα σε 10 εταιρείες-χρήστες του λιμένα για την καθοριστική συμβολή της στον τομέα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά.
Η καλή πορεία της εταιρείας, όπως παραδέχεται η ίδια η κυρία Θεοδωρίκα, δεν είναι αποτέλεσμα προσπαθειών ενός μόνο ανθρώπου, καθώς πιστεύει ότι το ανθρώπινο δυναμικό της MSC είναι και πρέπει να παραμείνει το συγκριτικό της πλεονέκτημα απέναντι στον ανταγωνισμό. «Παρά τις μεγάλες αλλαγές στον εργασιακό τομέα, αυτή τη στιγμή ο όμιλος απασχολεί περίπου 300 άτομα, για τους οποίους σκοπός μου είναι να διατηρηθεί το ίδιο εργασιακό καθεστώς ώστε να αισθάνονται ασφάλεια, κάτι που δεν υπάρχει σε πολλές επιχειρήσεις στις μέρες μας, όπου η ύφεση έχει χτυπήσει την πόρτα της οικονομίας. Είναι το λιγότερο που μπορώ να κάνω για όλους τους πολύτιμους συνεργάτες μου, για τη συνέπεια, την υπευθυνότητα και την αφοσίωση με την οποία ασκούν τα καθήκοντά τους, συμβάλλοντας όλοι μαζί και ο καθένας ξεχωριστά ώστε η MSC να διατηρεί τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στον τομέα της ναυτιλίας», εξηγεί η ίδια με κάθε αίσθημα ευθύνης που τη διακρίνει.
Η συνέχεια της επιτυχημένης πορείας της εταιρείας είναι αναμφισβήτητη, καθώς επεκτείνεται συνέχεια αποκτώντας θυγατρικές στην Αλβανία και στην περιοχή των Βαλκανίων. Μια άλλη δραστηριότητα που έχει ανατεθεί στην MSC Greece είναι η λειτουργία στον Πειραιά ενός κεντρικού Planning Center της MSC Geneva.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.