Η ασφάλεια, στην περίοδο που διανύουμε, και ιδιαίτερα τα διεθνή
γεγονότα που θέτουν το κεφάλαιο Τρομοκρατία σε επίκαιρη θέση, είναι
πλέον ρυθμιστικός παράγοντας ανάπτυξης των ελληνικών λιμανιών που
αποτελούν την καρδιά της λειτουργίας των συνδυασμένων μεταφορών.
Η λαθρομετανάστευση και το λαθρεμπόριο καταδεικνύουν τις τρύπες στο
δίχτυ ασφαλείας των λιμανιών της Ελλάδας. Οι πιέσεις που δέχεται η
Ελλάδα από κράτη όπως οι ΗΠΑ και το Ισραήλ που θέλουν να προστατεύσουν
τους υπηκόους τους που ταξιδεύουν στις ελληνικές θάλασσες κυρίως με
κρουαζιερόπλοια αλλά και ο έλεγχος των εμπορευμάτων που καταλήγουν στα
λιμάνια όχι μόνο αυτών των δύο κρατών αλλά και άλλων με κομβική σημασία
στο παγκόσμιο εμπόριο, είναι μεγάλες, ιδιαίτερα τα τελευταία δύο
χρόνια.
Η ελληνική κυβέρνηση, δίνοντας μεγάλο βάρος στο θέμα αυτό προχώρησε
σε ένα μεγάλο βήμα. Πιο συγκεκριμένα, ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου
Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης με απόφαση του «θωράκισε» τα ελληνικά λιμάνια με
τρία υπερσύγχρονα κινητά συστήματα ανίχνευσης (x-ray vans). Στόχος
είναι η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, λαθρεμπορίου και της παράνομης
μετανάστευσης.
Το Λιμενικό Σώμα – Ελληνική Ακτοφυλακή θα προμηθευτεί μέσα στους
επόμενους πέντε μήνες τρία προηγμένης τεχνολογίας συστήματα υπέρυθρης
ανίχνευσης, τα οποία σύμφωνα με πληροφορίες κόστισαν 3,2 εκατομμύρια
ευρώ, για την αντιμετώπιση του οργανωμένου εγκλήματος μέσω της
αναγνώρισης και ανίχνευσης, λαθρομεταναστών, εκρηκτικών μηχανισμών,
λαθραίων τσιγάρων και άλλων αντικειμένων που μεταφέρονται παράνομα κατά
την είσοδο ή έξοδο από τα ελληνικά λιμάνια. Τα χρήματα για την απόκτηση
των σκάνερ προέρχονται από πίστωση του Ταμείου Eξωτερικών Συνόρων της
ΕΕ.
Υπάρχουν αυστηρές ρήτρες μάλιστα, εκ μέρους του Υπουργείου Ναυτιλίας και Αιγαίου, σε περίπτωση καθυστέρησης στην παράδοσή τους.
Θα τοποθετούνται σε λιμενικές εγκαταστάσεις χωρίς όμως να γίνει γνωστό το που, για λόγους επιχειρησιακής ασφάλειας.
«Η επιλογή των αυτόνομων κινητών συστημάτων έγινε για να μην
περιορίζεται η γεωγραφική τους απασχόληση και για να μπορούν σε εύλογο
χρονικό διάστημα να μεταβούν σε απομακρυσμένα σημεία ώστε να επιχειρούν
είτε εκτάκτως είτε κατόπιν αξιοποίησης πληροφοριών σε απαραίτητους
ελέγχους» επισημαίνουν υψηλόβαθμα στελέχη του Λιμενικού.
Από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας του ΥΝΑ επισημαίνεται ότι «τα
σκάνερ αυτά είναι τα πρώτα συστήματα τέτοιου είδους που θα παραδοθούν
στην Ελλάδα και η ανάγκη τους για τα ελληνικά λιμάνια χρόνιζε. Η
συγκυρία είναι ιδιαίτερα σημαντική καθώς η καταπολέμηση της φοροδιαφυγής
είναι κύρια προτεραιότητα για την κυβέρνηση και το υπουργείο ναυτιλίας
ουσιαστικά ρίχνεται σε αυτή τη μάχη με όλες του τις δυνάμεις».
Κεντρική στόχευση του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου είναι να
εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι στην ασφάλεια των λιμανιών και σε ό,τι αφορά
και άλλους κλάδους, όπως αυτός της κρουαζιέρας.
«Η ασφάλεια των ελληνικών λιμανιών άλλωστε είναι πάγιο ζητούμενο των
εταιρειών κρουαζιέρων και αφορά τους επιβάτες ιδίως υψηλής
επικινδυνότητας, όπως Αμερικανοί, Ισραηλινοί κλπ.» τονίζουν κύκλοι του
υπουργείου.
Οι Αμερικάνοι είναι εκείνοι που πιέζουν για να ληφθούν αυστηρά
μέτρα ελέγχου των εμπορευματοκιβωτίων που περνούν από την Ελλάδα και
έχουν προορισμό είτε άμεσο είτε έμμεσο τις ΗΠΑ. Όλο το παιχνίδι παίζεται
στον έλεγχο των εμπορευματοκιβωτίων που περνάνε από τις εγκαταστάσεις
των Κινέζων. Οι Αμερικάνοι θέλουν να ελέγχεται 100% το φορτίο που
περνάει από τους Κινέζους αφού το 60% κατευθύνεται προς τις Ηνωμένες
Πολιτείες.
Ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης θέτει σε εφαρμογή την υλοποίηση του ISPS στα ελληνικά λιμάνια
Πιο αναλυτικά, ο ∆ιεθνής Ναυτιλιακός Οργανισµός (ΙΜΟ) αναγνωρίζοντας
τον κίνδυνο τον ∆εκέµβριο του 2002 προχώρησε στην τροποποίηση της
Διεθνούς Σύµβασης για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα
(σύµβαση SOLAS - Safety Of Life at Sea) και την υιοθέτηση του διεθνούς
κώδικα για την ασφάλεια των πλοίων και των λιµενικών εγκαταστάσεων
(Kώδικας ISPS –Ιηternational ships and ports security).
Τα συμβάντα στο πρόσφατο παρελθόν, απέδειξαν ότι καμία χώρα στον
κόσμο δεν είναι ασφαλής κατά των τρομοκρατών. Οι τρομοκρατικές επιθέσεις
μπορούν, για διάφορα κίνητρα, να προκύψουν σε οποιαδήποτε στιγμή και σε
οποιονδήποτε τόπο. Ακόμη και η ναυτιλία δεν μπορεί να ξεφύγει από αυτό
το γεγονός.
Αυτοί οι υποχρεωτικοί κανονισμοί και οι συστάσεις τεκμηριώνονται με
διεθνή συμφωνία, τη διεθνή συνθήκη για την ασφάλεια της ζωής στη θάλασσα
(SOLAS) και το συνοδευτικό αυτής κώδικα, Διεθνής Κώδικας για την
Ασφάλεια των Πλοίων και των Λιμενικών Εγκαταστάσεων - International Ship
and Port Facility Security Code (ISPS Code).
Ο κώδικας αυτός (κώδικας ISPS) περιέχει λεπτομερείς απαιτήσεις που
αφορούν στην ασφάλεια, για τις κυβερνήσεις, τις λιμενικές αρχές και τις
ναυτιλιακές εταιρείες. Σκοπός είναι να επιτρέψει την καλύτερη
παρακολούθηση εμπορευματικών ροών, για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου
και να αντιμετωπισθεί η απειλή τρομοκρατικών επιθέσεων. Χώρες που
αποτυγχάνουν να τηρήσουν τον κώδικα ISPS, που τέθηκε σε ισχύ από 1ης
Ιουλίου 2004, κινδυνεύουν να αποκλειστούν από το διεθνές εμπόριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.