4 Σεπ 2013

Οι Θεσσαλονικείς Ευ. Βενιζέλος και Δ. Σταμάτης "συμμαχούν" και πιέζουν να μην πουληθεί ο ΟΛΘ

Του Αλέξανδρου Κασιμάτη

Τον «χρησμό» της κυβέρνησης για τη στρατηγική αποκρατικοποίησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης περιμένουν στο ΤΑΙΠΕΔ ώστε να κινηθούν αναλόγως. Η αποκρατικοποίηση του ΟΛΘ, αν και συγκεντρώνει το ενδιαφέρον τουλάχιστον πέντε σοβαρών επενδυτικών σχημάτων, παραμένει σε εκκρεμότητα καθώς διχάζει την κυβέρνηση.

«Μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να παρουσιάσει το Ταμείο την τελική πρόταση στρατηγικής αξιοποίησης του ΟΛΠ και του ΟΛΘ, αν δηλαδή θα προκριθεί η πώληση μετοχών ή η παραχώρηση επιμέρους δραστηριοτήτων των λιμένων», δήλωσε την περασμένη Πέμπτη ο διευθύνων σύμβουλος του Ταμείου κ. Γιάννης Εμίρης. Μια πανομοιότυπη δήλωση με αυτήν του κ. Εμίρη είχε κάνει τον περασμένο Φεβρουάριο ο πρώην πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Τάκης Αθανασόπουλος. Είχε τότε επισκεφθεί τις εγκαταστάσεις του ΟΛΘ και είχε δηλώσει στους δημοσιογράφους ότι μέσα στον επόμενο μήνα (σ.σ.: τον περασμένο Μάρτιο) θα αποφασιζόταν η οριστική στρατηγική αποκρατικοποίησης του ΟΛΘ, αν δηλαδή θα παραχωρηθούν συγκεκριμένες λιμενικές χρήσεις ή θα ιδιωτικοποιηθεί συνολικά το λιμάνι.
Αν και οι μήνες περνούν χωρίς αποφάσεις, στο Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων δεν φαίνεται να προβληματίζονται για τις επιλογές σε σχέση με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με μελέτη σκοπιμότητας που εκπόνησε το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων και η οποία διέρρευσε πριν από λίγες μέρες στον Τύπο, τα λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης και Αλεξανδρούπολης συγκεντρώνουν μεγαλύτερο επενδυτικό ενδιαφέρον για το σύνολο των δραστηριοτήτων τους.
Με την άποψη αυτή λέγεται ότι έχει ταχθεί και ο πρωθυπουργός, αλλά το πράσινο φως δεν έχει ανάψει ακόμη, επειδή υπάρχουν αντίθετες απόψεις στον έτερο κυβερνητικό πόλο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κ. Ευάγγελος Βενιζέλος προκρίνει τη λύση της παραχώρησης επιμέρους δραστηριοτήτων του ΟΛΘ και όχι της πλήρους ιδιωτικοποίησης. Η Θεσσαλονίκη είναι η εκλογική περιφέρεια του κ. Βενιζέλου και μάλιστα ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ έχει τοποθετήσει πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο στον ΟΛΘ τον πιο στενό συνεργάτη του, τον κ. Στέλιο Αγγελούδη.
Με τις απόψεις του κ. Βενιζέλου για τον ΟΛΘ συντάσσεται όμως και ο υπουργός Επικρατείας κ. Δημήτρης Σταμάτης. Γεννημένος και μεγαλωμένος επίσης στη Θεσσαλονίκη, ο κ. Σταμάτης, που εκλεγόταν για πολλά χρόνια βουλευτής της Α’ Θεσσαλονίκης, πριμοδοτεί από κοινού με τον κ. Βενιζέλο τη λύση της παραχώρησης επιμέρους δραστηριοτήτων του ΟΛΘ. Οι δυο τους, μάλιστα, συγκροτούν έναν σοβαρό πόλο καθώς, ως ισχυρά πολιτικά τζάκια της Θεσσαλονίκης, οι κύριοι Σταμάτης και Βενιζέλος έχουν άριστες σχέσεις μεταξύ τους - ο κ. Σταμάτης θεωρείται ο άνθρωπος του Μαξίμου που «έχτισε» τη σχέση του πρωθυπουργού με τον πρόεδρο του ΠΑΣΟΚ.
Στον άξονα Βενιζέλου - Σταμάτη πρέπει να συνυπολογίσουμε και το alter ego του κ. Βενιζέλου, τον κ. Αγγελούδη. Ο πρώην  διευθυντής του γραφείου του κ. Βενιζέλου μαζί με τον κ. Σταμάτη συμμετείχαν σε διάφορες επιτροπές -π.χ. σε αυτήν που συνέταξε την προγραμματική συμφωνία της τρικομματικής κυβέρνησης ή σε αυτήν που επέλεγε τους επικεφαλής των  πολιτιστικών οργανισμών- εκπροσωπώντας αντίστοιχα το ΠΑΣΟΚ και τη Ν.Δ.

Ενδιαφέρον από 5 επενδυτές

Για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του πρώην προέδρου του ΤΑΙΠΕΔ κ. Αθανασόπουλου, έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον 5 επενδυτές. Μεταξύ αυτών είναι και η Ηutchison Whampoa Limited, ένας κολοσσός από το Χονγκ Κονγκ. Η Ηutchison είχε διεκδικήσει τον ΟΛΠ και στον διαγωνισμό του 2008 όπου πλειοδότησε, αλλά τελικά ο διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος όταν απέσυρε την προσφορά  της. Η θυγατρική της, Ηutchison Port Ηoldings, διαχειρίζεται 52 λιμάνια σε 26 χώρες.
Για τον ΟΛΘ φέρεται να έχει προσεγγίσει τους Ελληνες αρμοδίους και η Ιnternational Container Terminal Services Inc, η οποία έχει έδρα στις Φιλιππίνες και είναι επίσης διεθνής διαχειριστής λιμανιών. Ενδιαφέρον φέρεται να έχει επιδείξει για τον ΟΛΘ και η Μ. Dizengoff & Co. Ltd, η οποία διαχειρίζεται τα λιμάνια του Ισραήλ.
Τέλος, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα της εφημερίδας «Moscow Times», για τον ΟΛΘ ενδιαφέρονται και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ο επικεφαλής τους Βλαντιμίρ Γιακούνιν ζήτησε από τον πρόεδρο Πούτιν να υποστηρίξει την προσπάθεια να αποκτήσουν τον ΟΛΘ. Κατά την ίδια πηγή,  ανατέθηκε στον αναπληρωτή πρωθυπουργό Αρκάντι Ντβορκόβιτς να εξετάσει τα υπέρ και τα κατά ενδεχόμενης εμπλοκής των ρωσικών συμφερόντων στην απόκτηση του ΟΛΘ. Να σημειωθεί ότι οι Ρώσοι θεωρούν ότι η  αποκρατικοποίηση του λιμανιού της Θεσσαλονίκης μπορεί να είναι μοναδική ευκαιρία για δημιουργία σημαντικής εμπορικής οδού αν συνδυαστεί με έργα υποδομής που έχουν γίνει στην Ελλάδα, καθώς και με άλλα που είναι υπό κατασκευή τώρα στη Σερβία.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.