5 Σεπ 2013

Θαλάσσια μεταφορά επιβατών και των αποσκευών τους,



Ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη στη Διαρκή Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου  της Βουλής των Ελλήνων, για την Κύρωση του Πρωτοκόλλου του 2002 στη Διεθνή Σύμβαση των Αθηνών, σχετικά με τη θαλάσσια μεταφορά επιβατών και των αποσκευών τους, του 1974.
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Σας ευχαριστώ πολύ, κύριε Πρόεδρε και ευχαριστώ και όλους τους Εισηγητές για τις τοποθετήσεις τους και τις σκέψεις τους. Ιδιαίτερα, ευχαριστώ, τον Εισηγητή της Ν.Δ., τον κ. Βογιατζή, για τα τόσο καλά λόγια για την επίσκεψή μου στην Μυτιλήνη αλλά και εγώ τον ευχαριστώ προσωπικά για την συνδρομή που μου παρείχε όλο το Σαββατοκύριακο στην επίσκεψή μου στην Μυτιλήνη.
Θα ήθελα να τον ενημερώσω και να ενημερώσω και επισήμως ότι οι εντολές που έχουν δοθεί στο τοπικό λιμεναρχείο, είναι να τελειώνει το αίσχος του λιμανιού της Μυτιλήνης και να μην γίνετε καμία και κανενός είδους φιλοξενία ή ταυτοποίηση στο λιμάνι που είναι και το πιο τουριστικό σημείο της Μυτιλήνης, όπου μέχρι πρότινος φιλοξενούνταν όλοι οι μετανάστες που συλλαμβάνονταν καταρχάς σε υπαίθρια καταλύματα και τους τελευταίους 2 μήνες ήταν και με σκηνές και με χημικές τουαλέτες. Οι σημερινές εντολές που έχουν δοθεί στο λιμεναρχείο, είναι, να πάψει πλέον να χρησιμοποιείται αυτός ο χώρος και αντιθέτως να χρησιμοποιείται ένας χώρος δημοτικός, όπου σήμερα φιλοξενεί μετανάστες, δηλαδή στο ΠΙΚΠΑ της Μυτιλήνης. Ελπίζω ότι αυτό θα εξωραΐσει πολύ την εικόνα της πόλης και βέβαια, θα κάνει πολύ πιο ανθρώπινη την υποδοχή αυτών των ανθρώπων.
Τώρα, εγώ, θέλω να κάνω πρώτα μία γενική τοποθέτηση. Μου κάνει εντύπωση ότι αυτοί που αντιτίθενται στην επικύρωση αυτής της διεθνούς Συμβάσεως, που όντως προβλέπει πολλαπλασιασμό του ασφαλιστικού κόστους ανά επιβάτη στα επιβατικά πλοία, είναι αυτοί που φαίνεται να υπερασπίζονται πάνω από όλα τα λαϊκά συμφέροντα και είναι και οι ίδιοι που φωνάζουν για το υψηλότερο – το κόστος των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Δηλαδή, τι λένε όσοι διατηρούν επιφυλάξεις στην κύρωση αυτής της Σύμβασης; Λένε ότι θα την κυρώσουμε μόνον αν επιβληθεί άμεση εφαρμογή της και δεν ζητηθεί η εξαίρεση που προβλέπεται από την ίδια την Σύμβαση δεν ζητηθεί η εξαίρεση από την ελληνική πλευρά. Αυτό τι θα σημάνει; Θα σημάνει άμεση μετακύλιση του κόστους της ασφάλισης στον επιβάτη. Άρα, άμεση και εν μέσω κρίσης αύξηση της τιμής των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων. Κανένα εφοπλιστικό συμφέρον δεν εξυπηρετεί σήμερα το Υπουργείο Ναυτιλίας, με το γεγονός ότι ζητάει την αναβολή της επιβολής αυτών των μεγάλων ασφαλίστρων στις εσωτερικές μεταφορές. Αντιθέτως, με σεβασμό στις περιορισμένες οικονομικές δυνατότητες των ελλήνων, προσπαθούμε να κρατήσουμε στο μέλλον, αυτή την αύξηση των ασφαλίστρων.
Διότι και όπως με ρώτησε και ο Εισηγητής του ΠΑ.ΣΟ.Κ., για το πόσο τελικά ανεβαίνει το κόστος του ασφαλίστρου, θα σας πω ότι για θάνατο ή σωματική βλάβη, στην αρχική Σύμβαση του 1974 προβλέπονταν 53.447 ευρώ και σήμερα αυτή η αποζημίωση είναι στις 458.000 ευρώ. Είναι υποπολλαπλάσιο, ακόμη και του ασφαλίστρου που έχουμε επάνω στα αυτοκίνητα – στα Ι.Χ. και είμαστε υποχρεωμένοι να πληρώνουμε κάθε χρόνο στις ασφαλιστικές εταιρίες για αποζημιώσεις σε περίπτωση του μοιραίου. Τι λέμε εμείς; Λέμε, βεβαίως, αυτή την Σύμβαση θέλουμε να την κυρώσουμε, διότι σήμερα διακινούνται στην χώρα μας εκατομμύρια επιβάτες με πλοία της κρουαζιέρας και μόνον ο Πειραιάς έγινε πόλος αφίξεων την φετινή χρονιά 1,6 εκατ. επιβατών και αν το υπολογίσουμε σε εθνικό επίπεδο αυτό μπορεί και να φτάνει – να ξεπερνά τα 15 εκατ. επιβάτες που διακινήθηκαν από την κρουαζιέρα. Δεν έχω αυτή την στιγμή τα συνολικά στοιχεία, αλλά σας λέω ότι είναι πολύ πιθανόν να φτάσει σε αυτά τα νούμερα και λέμε ότι βεβαίως, οι εταιρίες κρουαζιέρων που δραστηριοποιούνται στην χώρα θα πρέπει να έχουν τέτοιου ευώδης ασφαλιστικές καλύψεις για τους επιβάτες και αυτό είναι πράγμα το οποίο ευνοεί, βεβαίως και τους έλληνες αλλά και τους αλλοδαπούς και τους ευρωπαίους υπηκόους που βρίσκονται πάνω σε αυτά τα πλοία και ζητάμε να εξαιρεθούν τα πλοία της ακτοπλοΐας στο μέτρο του δυνατού που μας δίνει ο Κανονισμός. Δηλαδή, μέχρι το 2016 για τα μεγάλα και μέχρι το 2018 για τα μικρότερα της κατηγορίας Β, ώστε να μην μετακυλιθεί αυτό το κόστος στον επιβάτη και στο εισιτήριο του. Αν αυτό αποτελεί φίλο-εφοπλιστική πολιτική και δεν αποτελεί λαϊκή πολιτική, ας έρθει να με διαψεύσει οποιοσδήποτε από αυτούς που θεωρώ ότι καλόπιστα παρανόησαν και ελπίζω ότι θα αποδείξουν είτε με την ψήφο τους στην Επιτροπή - είτε  με την ψήφο τους στην Ολομέλεια ότι όντως παρανόησαν τις προθέσεις και διαθέσεις του Υπουργείου.
Τώρα, σε ότι αφορά συγκεκριμένα ερωτήματα που τέθηκαν, θα ήθελα να πω το εξής.
ΔΙΑΜΑΝΤΩ ΜΑΝΩΛΑΚΟΥ (Ειδική Αγορήτρια του Κ.Κ.Ε.): Υπάρχει και η άλλη λύση, που είναι η μείωση των κερδών του εφοπλιστή και να μην μετακυλήσει στο εισιτήριο του επιβάτη.
ΜΙΛΤΙΑΔΗΣ ΒΑΡΒΙΤΣΙΩΤΗΣ (Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου): Δυστυχώς, ξέρετε, κυρία Μανωλάκου, δεν έχουμε κρατικό τιμολόγιο όσο και αν θέλατε εσείς, το τιμολόγιο στα πλοία της ακτοπλοΐας διαμορφώνεται ελευθέρως. Αντιθέτως δε, καταργήθηκε η υποχρεωτική υπέρ ΝΑΤ ασφάλιση των επιβατών, διότι το ΝΑΤ και νομίζω ότι το ανέφερε ο κ. Σταθάκης, ότι υπήρχε το κεφάλαιο ασφάλισης των επιβατών που το διαχειριζόταν το ΝΑΤ και αυτό έχει καταργηθεί από τον ν. 2932/2001 περί ακτοπλοΐας, διότι το ακτοπλοϊκό εισιτήριο έφτανε να επιβαρύνεται πλέον του Φ.Π.Α. με άλλες περίπου 11% κρατήσεις υπέρ τρίτων. Όπως αχθοφορικά, ΝΑΤ, λιμενικά και ούτω καθεξής.
Με αποτέλεσμα να είναι το πιο υπερφορολογημένο προϊόν που μπορούσε να αγοράσει ο έλληνας καταναλωτής. Σήμερα το ακτοπλοϊκό εισιτήριο επιβαρύνεται με το Φ.Π.Α και το 3% του επίναυλου επί της τιμής του εισιτηρίου το οποίο αποσκοπεί στη χρηματοδότηση των Αγώνων Γραμμών. Τελεία και παύλα! Και μάλιστα, υπάρχει και διαρκές αίτημα από τις τοπικές κοινωνίες να μειωθεί και το 3% επίναυλος, μήπως και μειωθεί η τιμή. Και ακούω εδώ, από όλους όσους λένε ότι υπερασπίζονται τα λαϊκά συμφέροντα, ότι ξέρετε; Να αυξήσουμε τα ασφάλιστρα του επιβάτη στην ακτοπλοΐα. Με συγχωρείτε, θεωρώ ότι, είναι λάθος επιλογή τη συγκεκριμένη στιγμή, ιδιαίτερα, δε, όταν έφτασε η τιμή του πετρελαίου χθες να είναι τα 117 $ το βαρέλι, μπορεί να έπεσε στα 114 $ σήμερα, όταν τη στιγμή που νομοθετήθηκε και απελευθερώθηκε η ακτοπλοΐα στη χώρα, η τιμή του βαρελιού ήταν στα 18 $. Και η συμμετοχή του τότε ήταν περίπου 20-25 % στη διαμόρφωση του κόστους του εισιτηρίου, και σήμερα ακουμπάει το 60%. Αυτά είναι τα ανελαστικά νούμερα, τα νούμερα της πραγματικότητας και πάνω σε αυτή την πραγματικότητα οφείλουμε να απαντήσουμε.
Στα επιμέρους ερωτήματα. Ποιοι άλλοι έχουν υπογράψει τη σύμβαση του 1974. Δεν είμαι σε θέση να σας το απαντήσω. Έχω μόνο την Κύρωση μαζί μου και δεν έχω το αρχείο όλης της συμβάσεως. Σίγουρα, όμως, η πλειοψηφία των μελών του ΙΜΟ, εφόσον έχει μετατραπεί σε οδηγία του ΙΜΟ και Διεθνή Κανονισμό. Στον ΙΜΟ η πλειοψηφία συγκροτείται σε δύο επίπεδα: Στον αριθμό των κρατών με γεωγραφική διασπορά ανά τον πλανήτη και στον αριθμό του ΤΟΝΑΖ. Βεβαίως, σε ό,τι αφορά τους επιβάτες νομίζω ότι δεν χρειάζεται ρήτρα ΤΟΝΑΖ, είναι μόνο ο αριθμός των κρατών μελών και έχει περάσει από αυτό. Σε ό,τι αφορά σε όσους λένε ότι καθυστερήσαμε, δεν καθυστερήσαμε καθόλου. Είμαστε στην πρώτη ομάδα των κρατών της Ε.Ε. που κυρώνουν το συγκεκριμένο Κανονισμό αφού το, Βέλγιο, η Ολλανδία, η Δανία και η Λιθουανία έχουν μόνο κυρώσει προς το παρόν τη συγκεκριμένη σύμβαση.
Σε ό,τι αφορά το ΝΑΤ, διότι τέθηκε τέτοιο θέμα, θα ήθελα να ενημερώσω τον κ. συνάδελφό της ΧΡΥΣΗΣ ΑΥΓΗΣ ο οποίος, δυστυχώς, δεν παρίσταται να ακούσει την απάντηση, παρότι έκανε εκτός θέματος ερώτηση, ότι αυτό εμπίπτει στην αρμοδιότητα, κύριε Πρόεδρε, του Υπουργείου Εργασίας και όχι του Υπουργείου Ναυτιλίας. Άρα, δεν έχουμε καμία γνώση για την αύξηση ή μείωση των συντάξεων, την αύξηση ή τη μείωση του εφάπαξ. Βεβαίως με κανέναν τρόπο οι δικές μας νομοθετικές πρωτοβουλίες δεν μπορεί να μειώσουν ή να αυξήσουν τις ασφαλιστικές παροχές.
Τέλος, θεωρώ ότι με την Κύρωση αυτή η Ελλάδα μπαίνει στην πρώτη γραμμή πάλι ως χώρα, την οποία άλλωστε την αφορά η επιβατηγός ναυτιλία πάρα πολύ λόγω ιδιαίτερα της κρουαζιέρας, και όχι μόνο λόγω της εσωτερικής συγκοινωνίας. Είναι καλό οι επισκέπτες της χώρας να γνωρίζουν και όσοι κάνουν διεθνούς πλόες με ό,τι αυτό συνεπάγεται να αναλαμβάνουν ένα τέτοιο κόστος, ιδιαίτερα σε όσους ασκούν διεθνούς πλόες από τα ανατολικά παράλια προς τα ελληνικά νησιά, δεν είναι κακό να επιμερίζονται ένα επιπλέον κόστος, εφόσον προσπαθούμε να διατηρήσουμε ένα υψηλό επίπεδο ασφαλείας σε όλα τα πλοία που κινούνται στην περιοχή μας. Βέβαια, θεωρώ ότι πάντα η χώρα σε θέματα που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια τόσο του πλοίου όσο και του επιβάτη, από την στιγμή που συμφωνηθεί κάτι μέσα στα πλαίσια του ΙΜΟ, πρέπει να βρίσκεται στις χώρες που το κυρώνουν πρώτοι, από τα 180 περίπου κράτη του ΙΜΟ σήμερα, νομίζω, η χώρα μας και στα πλαίσια της Ε.Ε. με την διαφαινόμενη, απ' ό,τι φαίνεται πλειοψηφία που συγκροτείται, πιστεύω ότι θα βρεθεί για άλλη μια φορά στην πρωτοκαθεδρία για την έκδοση κανονιστικών πράξεων που αφορούν τη ναυτιλία.
Κλείνοντας, θέλω να ευχαριστήσω όλους για τις παρατηρήσεις σας. Θεωρώ, ότι η εξειδίκευση βουλευτών, επειδή έχω περάσει απ' αυτή την θέση, στα θέματα της ναυτιλίας είναι πολύ χρήσιμη, βοηθάει πάρα πολύ την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Ναυτιλίας στο να διαμορφώνει μια ευρύτερη συναίνεση σε αυτά τα θέματα, διότι, καλώς ή κακώς, σε αυτό τον κλάδο η χώρα μας κατέχει μια θέση παγκόσμιου πρωταθλητή, κατέχει μία θέση πολύ ισχυρού διαμορφωτή απόψεων, διότι, η παρουσία του αυτόνομου Υπουργείου Ναυτιλίας, η παρουσία και η γνώση των στελεχών του Λιμενικού Σώματος, η διεθνής τους εμπειρία, μας βάζει σε μια κατηγορία κρατών που μπορούν να διαμορφώνουν την παγκόσμια ναυτιλιακή πολιτική. Μπορεί πολλά πλοία που ελέγχονται από την Ελλάδα να μην φέρουν την ελληνική σημαία, όμως η χώρα μας, είναι μια χώρα που υπηρετεί αυτό που λέμε flag state, δηλαδή ολοκληρωμένες υπηρεσίες προς το πλοίο, και αυτό σημαίνει και στο διεθνές επίπεδο, και στον Διεθνή Οργανισμό Ναυτιλίας, στον οποίο η δική μας παρέμβαση και η δική μας ψήφος είναι κρίσιμη για την υιοθέτηση ή απόρριψη της οποιασδήποτε κανονιστικής πρότασης. Σ' αυτό το πλαίσιο εγώ πιστεύω ότι η συνδιαμόρφωση τέτοιων απόψεων και τέτοιων προτάσεων, και βέβαια, η ενημέρωση του κοινοβουλίου σε βάθος για αυτά τα θέματα, είναι μόνο χρήσιμη για τη χώρα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.