8 Ιουλ 2013

Μ.Βαρβιτσιώτης: «Το ελληνικό ναυτικό δαιμόνιο θα βγάλει την Ελλάδα από τη δύσκολη θέση»


Του
Μηνά Τσαμόπουλου
για το Πρώτο ΘΕΜΑ
Αναδημοσίευση
Η αξιοποίηση των λιμανιών μέσω ιδιωτικοποιήσεων,  ο θαλάσσιος τουρισμός, η μεγιστοποίηση των οφελών από την ποντοπόρο ναυτιλία, η αντιμετώπιση του τεράστιου προβλήματος της ανεργίας των ελλήνων ναυτικών , αλλά κα η εξεύρεση λύσης στο πρόβλημα της ακτοπλοίας μέσω συνεργασίας των εταιρειών, αποτελούν τις βασικές προτεραιότητες του νέου υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη.
Λίγες μόλις ημέρες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του αποκαλύπτει την ρότα που έχει χαράξει  στις δύσκολες θάλασσες της ναυτιλιακής βιομηχανίας τις οποίες καλείται να χαρτογραφήσει και στη συνέχεια να διαπλεύσει με ασφάλεια ανάμεσα στους σκοπέλους, δίνοντας λύσεις σε φλέγοντα θέματα που απασχολούν τον κλάδο.
Ο Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης «έπεσε αμέσως στα βαθειά».  Το θέμα της εκμετάλλευσης των λιμένων ήρθε στην πρώτη γραμμή μετά την επίσκεψη  του τέως πλέον προέδρου της Cosco κάπτεν  Wei Jiafu.
- Κύριε Βαρβιτσιώτης ποια είναι η θέση σας για την ιδιωτικοποίηση των λιμανιών μετά την επίσκεψη της Cosco στην Ελλάδα;
Το κύριο θέμα είναι η συνεργασία ΟΛΠ-COSCO  και η επίσκεψη του πρώην πλέον προέδρου της Cosco Wei Jiafu στη χώρα μας επιβεβαίωσε με τον πιο εμφανή τρόπο το ενδιαφέρον της COSCO να προχωρήσει και σε άλλες επενδύσεις, τόσο στο λιμάνι του Πειραιά όσο και αλλού. Οι ιδιωτικοποιήσεις αποτελούν ένα σημαντικό κεφάλαιο για την εθνική προσπάθεια που καταβάλλει η χώρα μας για να επιστρέψει στην ανάπτυξη. Τα λιμάνια της χώρας μπορούν να συμβάλλουν στην προσπάθεια αυτή ως κέντρα ανάπτυξης με πολλαπλασιαστικά οφέλη για τον τουρισμό, το μεταφορικό έργο, το εμπόριο, τη βιομηχανία, ενώ παράλληλα να αναδείξουν την ιδιαίτερη γεωστρατηγική θέση τους στον παγκόσμιο χάρτη. Φυσικά κάθε λιμάνι πρέπει να εξετασθεί χωριστά με βάση τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και με μοναδικό στόχο την αύξηση των θέσεων εργασίας, την τοπική ανάπτυξη και την προάσπιση του δημοσίου συμφέροντος.
- Εκτός από τα λιμάνια όμως, καλείστε μέσα στο καλοκαίρι να δώσετε λύση στο θέμα  του θαλάσσιου τουρισμού. Ήδη υπάρχει ένα νομοσχέδιο. Προς ποια κατεύθυνση θα κινηθείτε; 
Το συγκεκριμένο νομοθέτημα τριγυρνάει σε αυτό το υπουργείο περίπου 4 χρόνια. Μην ξεχνάτε τις  διοικητικές αλλαγές, κατάργηση του υπουργείου, διάσπαση και επανασύσταση και ότι τα τελευταία 4 χρόνια έχουν αλλάξει 7 υπουργοί και υφυπουργοί από εδώ, γεγονός το οποίο σημαίνει, ότι ο καθένας έβαζε και κάτι μέσα σε αυτό το νομοθέτημα. Το μελετώ σε συνεργασία με τους θεσμικούς φορείς αλλά και με το υπουργείο Τουρισμού και το υπουργείο Οικονομικών, να δούμε πώς θα μεγιστοποιήσουμε τα οφέλη. Προσωπικά δεν έχω τη λογική ότι το κάθε υπουργείο λειτουργεί από μόνο του αλλά ότι η κυβέρνηση λειτουργεί συνολικά. Το ζητούμενο, πάντως, είναι να αυξήσουμε τα σκάφη που φιλοξενεί η χώρα. Σήμερα στην Ελλάδα έχουμε 17.700 σκάφη, όταν η Ιταλία έχει 130.00 και η Γαλλία 200.000. Τα νούμερα αποδεικνύουν ότι ο θαλάσσιος τουρισμός ενώ έχει τεράστιες δυνατότητες, δεν έχει αξιοποιηθεί όσο πρέπει.
- Κύριε υπουργέ,  θα στηρίξετε την ποντοπόρο ναυτιλία και ποιες είναι οι προθέσεις σας για την υπογραφή ατομικής σύμβασης στα κατώτερα  πληρώματα που αποτέλεσε σημείο τριβής μεταξύ κυβέρνησης-πλοιοκτησίας και ναυτεργατών;
Η ελληνόκτητη ποντοπόρος ναυτιλία, παρά την παγκόσμια ύφεση και την οικονομική κρίση της χώρας μας, παραμένει ιδιαίτερα ανταγωνιστική με τους έλληνες πλοιοκτήτες να ελέγχουν πάνω από το 15% του παγκόσμιου στόλου. Η καταγεγραμμένη συνολική συμβολή της ναυτιλίας για την Ελλάδα είναι πολύ σημαντική, καθώς σύμφωνα με τα επίσημα δεδομένα, ανέρχεται σε 13 δισεκατομμύρια ευρώ προστιθέμενη αξία. Δική μας φιλοδοξία είναι να μετατρέψουμε τον Πειραιά και κατ΄ επέκτασιν την Αττική, σε ένα από τα σημαντικότερα ναυτιλιακά κέντρα παγκοσμίως. Όσον αφορά τις ατομικές συμβάσεις, αυτό που προέχει για τους έλληνες ναυτικούς είναι να υπάρξουν οι προϋποθέσεις, για την απασχόληση περισσότερων άνεργων Ελλήνων ναυτικών, προσέλκυσης επιπλέον πλοίων στην ελληνική σημαία και εισροής χρημάτων στο ταμείο του ασφαλιστικού τους φορέα, του ΝΑΤ. Η ανεργία στον συγκεκριμένο κλάδο είναι εκρηκτική και πρέπει να γίνουν όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να αντιμετωπισθεί. Η συγκεκριμένη ρύθμιση παραμένει στις προτεραιότητες του ΥΝΑ.
- Να περάσουμε σε ένα θέμα που φαντάζει σαν τον σύγχρονο γόρδιο δεσμό. Η ελληνική ακτοπλοία  κινδυνεύει με λουκέτο λόγω χρεών.  Πως σκοπεύετε να αντιμετωπίσετε το θέμα αυτό  και πως θα εξασφαλιστεί η συγκοινωνιακή συνέχεια των νησιών;
Τo βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει το ΥΝΑ είναι η ακτοπλοΐα.  Βασική πηγή, βέβαια, όλων αυτών αποτελεί η  δύσκολη οικονομική συγκυρία της χώρας μας. Γνωρίζω από πρώτο χέρι ότι ο κλάδος λειτουργεί για πέμπτη συνεχή χρονιά υπό ασφυκτική πίεση με σωρευμένες ζημιές άνω των 800 εκατ. ευρώ. Θεωρώ ότι θα πρέπει να προχωρήσουμε στον επανασχεδιασμό και τον εξορθολογισμό του συνόλου του ακτοπλοϊκού δικτύου. Παράλληλα, χρειάζεται να διευρύνουμε τις συνεργασίες μεταξύ των εταιρειών, ειδικότερα για γραμμές που εξυπηρετούν μεγάλο αριθμό επιβατών. Με αυτόν τον τρόπο, πέραν της μείωσης του κόστους, θα εξασφαλίσουμε και τη συγκοινωνιακή συνέχεια και των νησιών. Ο νησιωτικός χώρος, εξάλλου, αποτελεί τη δικλείδα του πολιτισμού μας και οφείλουμε να διαφυλάξουμε αυτόν τον πολιτισμό, να τον ενισχύσουμε και να τον κάνουμε παραγωγικό και να διευκολύνουμε την τουριστική του ανάπτυξη.
Συνοψίζοντας κύριε Βαρβιτσιώτη, ποιες είναι οι βασικές προτεραιότητες σας ως Υπουργός Ναυτιλίας;
Το πρώτο που λέω και το εννοώ είναι ότι επιτέλους πρέπει να διαχειριστούμε την ελληνική ναυτιλία όπως της αρμόζει. Ξέρετε κάτι, είμαστε πραγματικά μία παγκόσμια υπερδύναμη σε αυτό τον τομέα και πολλές φορές το αγνοούμε. Είναι στο χέρι μας να αξιοποιήσουμε όλα τα συγκριτικά πλεονεκτήματα από την πρωτοκαθεδρία της ελληνικής ναυτιλίας και να τα αξιοποιήσουμε για το καλό όλων των Ελλήνων. Από τις πρώτες προτεραιότητες μου είναι η αξιοποίηση των λιμανιών, ο θαλάσσιος τουρισμός, η μεγιστοποίηση των οφελών από την ποντοπόρο ναυτιλία, η αντιμετώπιση του τεράστιου προβλήματος της ανεργίας των ελλήνων ναυτικών. Για μένα όμως κορυφαία προτεραιότητα αποτελεί η αντιμετώπιση της λαθρομετανάστευσης με την ισχυροποίηση της φύλαξης των θαλασσίων συνόρων. Πάντως, επειδή είναι οι πρώτες μου ημέρες ακόμη ως Υπουργός, οφείλω να τονίσω ότι έχω μείνει εντυπωσιασμένος από το άρτιο έμψυχο δυναμικό του Υπουργείου και του Λιμενικού σώματος, καθώς και το αξιόμαχο τους, παρά τις μισθολογικές που έχουν περικοπεί στα πλαίσια της οικονομικής κρίσης που αντιμετωπίζει η πατρίδα μας. Προσωπική μου αρχή είναι ότι το ελληνικό ναυτικό δαιμόνιο είναι αυτό που έχει βγάλει τη χώρα πάρα πολλές φορές από πολλές δυσκολίες και αυτό πρέπει να εμπιστευτούμε ξανά. Με αυτή την αρχή είμαι αισιόδοξος για το μέλλον και για όλες τις προκλήσεις που θα αντιμετωπίσουμε.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.